پرسش و پاسخ

وجود تشیع از زمان پیامبر+سند

وجود تشیع از زمان پیامبر+سند

شیعه دروغ میگوید که در منابع اهل سنت روایاتی مبنی بر این وجود دارد که تشیع از زمان رسول الله وجود داشته است؟

جواب: شیعه حقیقت را میگوید اما ظاهرا این نویسنده وهابی اهل حقیقت نیست و مطلب به این واضحی را هم میخواهد انکار کند. برای روشن شدن این مطلب که شیعه از زمان خود حضرت رسول صلی الله علیه و اله و سلم وجود داشته برخی از این روایات را  که تماما از منابع اهل سنت میباشند را  خدمت شما عزیزان تقدیم میکنیم:

إِنَّ الَّذِینَ آَمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّهِ   (سوره بینه/آیه۷)

جابر بن عبد الله انصاری می‌گوید: ما در کنار نبی مکرم (صلی الله علیه وآله)بودیم و امیرالمؤمنین (علیه السلام) آمد و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

وَأخرج ابْن عَسَاکِر عَن جَابر بن عبد الله قَالَ کُنَّا عِنْد النَّبِی صلى الله عَلَیْهِ وَسلم فَأقبل عَلیّ فَقَالَ النَّبِی صلى الله عَلَیْهِ وَسلم: وَالَّذِی نَفسِی بِیَدِهِ إِن هَذَا وشیعته لَهُم الفائزون یَوْم الْقِیَامَه

درالمنثور، ج۸، ص۵۸۹ المؤلف: عبد الرحمن بن أبی بکر، جلال الدین السیوطی (المتوفى: ۹۱۱هـ)، الناشر: دار الفکر – بیروت، عدد الأجزاء: ۸ فتح القدیر، ج۵، ص۵۸۲ المؤلف: محمد بن علی بن محمد بن عبد الله الشوکانی الیمنی (المتوفى: ۱۲۵۰هـ)، الناشر: دار ابن کثیر، دار الکلم الطیب – دمشق، بیروت، الطبعه: الأولى – ۱۴۱۴ هـ تاریخ دمشق، ج۴۲، ص۳۷۱ – شواهد التنزیل حسکانی،‌ ج۲، ص۴۶۸ – مناقب خوارزمی، ص۱۱۱، حدیث۱۲۰)

این علی و شیعیانش، نجات یافتگان در روز قیامت هستند.

۶۷۳۱- عصام بْن الحکم بْن عیسى بْن زیاد بْن عبد الرحمن، أَبُو عصمه الشیبانی العکبری:

حدث عَنْ سفیان بْن عیینه، ویحیى بْن آدم، وجمیع بْن عمر البصری، وإبراهیم بْن هراسه. روى عنه ابنه عبد الوهاب، ومحمد بْن صالح بْن ذریح العکبری، وصالح بْن أَحْمَد القیراطی.حَدَّثَنِی الْحَسَن بْن أَبِی طالب، حَدَّثَنَا أَحْمَد بْنُ إِبْرَاهِیمَ، حَدَّثَنَا صَالِحُ بْنُ أحمد بن یونس البزّاز، حدّثنا عصام بن الحکم العکبریّ، حدّثنا جمیع بن عمر البصریّ، حدّثنا سوار عن محمّد بن جُحَادَهَ عَنِ الشَّعْبِیِّ عَنْ عَلِیٍّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «أَنْتَ وشیعتک فی الجنه»

(الکتاب: تاریخ بغداد وذیوله ج۱۲ ص ۲۸۴/المؤلف: أبو بکر أحمد بن علی بن ثابت بن أحمد بن مهدی الخطیب البغدادی (المتوفى: ۴۶۳هـ)/الناشر: دار الکتب العلمیه – بیروت/دراسه وتحقیق: مصطفى عبد القادر عطا/الطبعه: الأولى، ۱۴۱۷ هـ/عدد الأجزاء: ۲۴)

شعبی از امیر المؤمنین علی نقل می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند :(ای علی)  تو و شیعیانت (روز قیامت ) در بهشت هستید .

وَبِإِسْنَادِهِ، أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لِعَلِیٍّ: «أَنْتَ وَشِیعَتُکَ تَرِدُونَ عَلَیَّ الْحَوْضَ رُوَاءً مَرْوِیِّینَ، مُبَیَّضَهً وُجُوهُکُمْ، وَإِنَّ عَدُوَّکَ یَرِدُونَ عَلَیَّ ظِمَاءً مُقَبَّحِینَ»

(الکتاب: المعجم الکبیر ج۱ ص ۳۱۹/المؤلف: سلیمان بن أحمد بن أیوب بن مطیر اللخمی الشامی، أبو القاسم الطبرانی (المتوفى: ۳۶۰هـ)/المحقق: حمدی بن عبد المجید السلفی/دار النشر: مکتبه ابن تیمیه – القاهره/الطبعه: الثانیه/عدد الأجزاء:۲۵/ویشمل القطعه التی نشرها لاحقا المحقق الشیخ حمدی السلفی من المجلد ۱۳ (دار الصمیعی – الریاض / الطبعه الأولى، ۱۴۱۵ هـ – ۱۹۹۴ م)

رسول الله صلى الله علیه وآله و سلم به علی علیه السلام فرمودند : یا علی تو وشیعیانت (روز قیامت) در کنار حوض بر من وارد می شوید در حالی که سیراب هستید و صورت هایتان سفید (و نورانی) است و دشمن تو در کنار حوض بر من وارد می شود در حالی که تشنه و هلاک شده است .

باید عرض کنیم که در منابع اهل سنت حدود چهل روایت به این مضمون صادر شده است که در این خلاصه نمیگنجد. این هم اسامی عده ای از صحابه رسول خدا که شیعه بوده اند و علمای اهل سنت آنها را با نام شیعه میشناسند:

۱-ذهبی در ترجمه  حجر بن عدی ابن جبله بن عدی بن ربیعه می گوید :

وَهُوَ حُجْرُ الخَیْرِ،…أَبُو عَبْدِ الرَّحْمَنِ الشَّهِیْدُ.لَهُ: صُحْبَهٌ، وَوِفَادَهٌ….وَکَانَ شَرِیفاً، أَمِیْراً مُطَاعاً، أَمَّاراً بِالمَعْرُوفِ، مُقْدِماً عَلَى الإِنْکَارِ، مِنْ شِیْعَهِ عَلِیٍّ -رَضِیَ اللهُ عَنْهُمَا -.

(الکتاب : سیر أعلام النبلاء ج ۳ ص۴۶۳/المؤلف : شمس الدین أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَایْماز الذهبی (المتوفى : ۷۴۸هـ)/المحقق : مجموعه من المحققین بإشراف الشیخ شعیب الأرناؤوط/الناشر : مؤسسه الرساله/الطبعه : الثالثه ، ۱۴۰۵ هـ / ۱۹۸۵ م/عدد الأجزاء : ۲۵ (۲۳ ومجلدان فهارس)

او حجر الخیر است ( کنایه از خوبی او ) کنیه او أبو عبد الرحمن که شهید شد . او از صحابه رسول خداست او مردی شریف و امیری اطاعت کننده بود بسیار به معروف امر می نمود و همیشه در نهی از منکر مقدم بود  و او از شیعیان علی ( علیه السلام ) است .

۲-ذهبی در ترجمه سعید بن وهب  الهمدانی الخیوانی الکوفی می گوید :

۷۰ – سَعِیْدُ بنُ وَهْبٍ الهَمْدَانِیُّ الخَیْوَانِیُّ الکُوْفِیُّ * (م، ن)

مِنْ کُبَرَاءِ شِیْعَهِ عَلِیٍّ…أَسْلَمَ فِی حَیَاهِ النَّبِیِّ -صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ-…

او از شیعیان بزرگ علی (علیه السلام) بود… که در زمان حیات پیامبراکرم صلى الله علیه (وآله) وسلم اسلام آورد .

۳-ابن عبدالبر در ترجمه أبو الطفیل الصحابی می گوید :

(۳۰۵۴) أَبُو الطفیل عامر بْن واثله الکنانی…وقد ذکره ابْن أبی خیثمه فِی شعراء الصحابه… وَکَانَ متشیعًا فِی علی …

(الکتاب: الاستیعاب فی معرفه الأصحاب ج۴ ص ۱۶۹۷/المؤلف: أبو عمر یوسف بن عبد الله بن محمد بن عبد البر بن عاصم النمری القرطبی (المتوفى: ۴۶۳هـ)/المحقق: علی محمد البجاوی/الناشر: دار الجیل، بیروت/الطبعه: الأولى، ۱۴۱۲ هـ – ۱۹۹۲ م/عدد الأجزاء: ۴)

أبو الطفیل عامر بن واثله الکنانی … ابن أبی خیثمه نام او را در زمره  صحابه شاعر ذکر کرده و او از شیعیان علی ( علیه السلام) بود .

۴-ابن أبی الحدید درباره حضرت سلمان علیه السلام می گوید :

وکان سلمان من شیعه على ( علیه السلام ) وخاصته.

(شرح نهج البلاغه – ابن أبی الحدید، ج ۱۸،ص ۳۹ إبن أبی الحدید المدائنی المعتزلی، أبو حامد عز الدین بن هبه الله بن محمد بن محمد (متوفای۶۵۵ هـ)، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، ناشر: دارالجبیل – بیروت / لبنان)

سلمان از شیعیان  على ( علیه السلام ) و از اصحاب خاص ایشان بود .

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن