پرسش و پاسخ

زنان و رفتن به زیارت قبور +سند

زنان و رفتن به زیارت قبور +سند

آیا جایز است زنان به زیارت قبور بروند ، با توجه به آنچه از پیامبر  نقل شده است: «لعن اللّه زائرات القبور»؟

جواب – پاسخ این پرسش را اینگونه مى توان داد:

الف – احادیثى داریم که مى گوید حضرت فاطمه زهرا و یا عایشه به زیارت قبور مى رفتند؛

أَنَّ فَاطِمَهَ بِنْتَ النَّبِیِّ، صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کَانَتْ تَزُورُ قَبْرَ عَمِّهَا حَمْزَهَ کُلَّ جُمُعَهٍ فَتُصَلِّی وَتَبْکِی عِنْدَهُ.

سنن الکبرى ، ج۴ ، ص۱۳۱ المؤلف: أحمد بن الحسین بن علی بن موسى الخُسْرَوْجِردی الخراسانی، أبو بکر البیهقی (المتوفى: ۴۵۸هـ)، المحقق: محمد عبد القادر عطا، الناشر: دار الکتب العلمیه، بیروت – لبنات، الطبعه: الثالثه، ۱۴۲۴ هـ – ۲۰۰۳ م مصنف عبدالرزاق ، ج۳ ، ص۵۷۲ و ۵۷۳ المؤلف: أبو بکر عبد الرزاق بن همام بن نافع الحمیری الیمانی الصنعانی (المتوفى: ۲۱۱هـ)، المحقق: حبیب الرحمن الأعظمی، الناشر: المجلس العلمی- الهند، یطلب من: المکتب الإسلامی – بیروت، الطبعه: الثانیه، ۱۴۰۳، عدد الأجزاء: ۱۱ .

«فاطمه زهراء ، هر جمعه به زیارت قبر عمویش حمزه مى رفت و آنجا نماز مى خواند و گریه مى کرد .» 

ابن أبى ملیکه مى گوید:

۶۵۳۵ – عَنِ ابْنِ جُرَیْجٍ قَالَ: سَمِعْتُ ابْنَ أَبِی مُلَیْکَهَ یَقُولُ: قَالَتْ عَائِشَهُ: «لَوْ حَضَرْتُ عَبْدَ الرَّحْمَنِ – تَعْنِی أَخَاهَا – مَا دُفِنَ إِلَّا حَیْثُ مَاتَ، وَکَانَ مَاتَ بِالْحُبْشِیِّ فَدُفِنَ بِأَعْلَى مَکَّهَ، وَالْحُبْشِیُّ قَرِیبٌ مِنْ مَکَّهَ»

مصنف عبدالرزاق ، ج۳ ، ص۵۱۶ المؤلف: أبو بکر عبد الرزاق بن همام بن نافع الحمیری الیمانی الصنعانی (المتوفى: ۲۱۱هـ)، المحقق: حبیب الرحمن الأعظمی، الناشر: المجلس العلمی- الهند، یطلب من: المکتب الإسلامی – بیروت، الطبعه: الثانیه، ۱۴۰۳، عدد الأجزاء: ۱۱ معجم البلدان ۲ ،۲۱۴٫

«عایشه به زیارت قبر برادرش عبدالرحمان در مکه مى رفت …او در منطقه اى به نام حبشى که در نزدیکى مکه است مُرد و به مکه انتقال یافت و دفن گردید».

ب – این حدیث – لَعَنَ اللّه زائرات القبور با حدیث بُریده نسخ شده و یا معارض است، چنانکه حاکم نیشابورى و ذهبى به آن تصریح کرده اند.

عَنْ أَبِیهِ، قَالَ: «لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ زَوَّارَاتِ الْقُبُورِ» وَهَذِهِ الْأَحَادِیثُ الْمَرْوِیَّهُ فِی النَّهْیِ عَنْ زِیَارَهِ الْقُبُورِ مَنْسُوخَهٌ ”

السنن الکبرى ، ج ۴ ، ص ۱۳۱ ؛ مستدرک حاکم ، ج ۱ ، ص ۵۳۰ المؤلف: أبو عبد الله الحاکم محمد بن عبد الله بن محمد بن حمدویه بن نُعیم بن الحکم الضبی الطهمانی النیسابوری المعروف بابن البیع (المتوفى: ۴۰۵هـ)، تحقیق: مصطفى عبد القادر عطا، الناشر: دار الکتب العلمیه – بیروت، الطبعه: الأولى، ۱۴۱۱ – ۱۹۹۰، عدد الأجزاء: ۴ .

ج – علماى اهل سنت فتوى به استحباب زیارت قبور براى زنان داده اند

* ابن عابدین مى گوید :

قَالَ فِی شَرْحِ اللُّبَابِ: وَهَلْ تُسْتَحَبُّ زِیَارَهُ قَبْرِهِ – صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ – لِلنِّسَاءِ؛ الصَّحِیحُ نَعَمْ بِلَا کَرَاهَهٍ بِشُرُوطِهَا عَلَى مَا صَرَّحَ بِهِ بَعْضُ الْعُلَمَاءِ. أَمَّا عَلَى الْأَصَحِّ مِنْ مَذْهَبِنَا وَهُوَ قَوْلُ الْکَرْخِیِّ وَغَیْرِهِ مِنْ أَنَّ الرُّخْصَهَ فِی زِیَارَهِ الْقُبُورِ ثَابِتَهٌ لِلرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ جَمِیعًا فَلَا إشْکَالَ. وَأَمَّا عَلَى غَیْرِهِ فَکَذَلِکَ نَقُولُ بِالِاسْتِحْبَابِ لِإِطْلَاقِ الْأَصْحَابِ، وَاَللَّهُ أَعْلَمُ بِالصَّوَابِ

رد المحتار ، ج ۲ ، ص ۶۲۶ المؤلف: ابن عابدین، محمد أمین بن عمر بن عبد العزیز عابدین الدمشقی الحنفی (المتوفى: ۱۲۵۲هـ)، الناشر: دار الفکر-بیروت، الطبعه: الثانیه، ۱۴۱۲هـ – ۱۹۹۲م، عدد الأجزاء: ۶ ؛

« آیا زیارت قبور براى زنها استحباب دارد؟  آرى هیچ کراهتى هم ندارد ، البته طبق ضوابط و شرایطى که بعضى از علما بدان اشاره کرده اند. صحیح تر نزد ما و کرخى و دیگران این است که جواز زیارت قبور براى مردان و زنان ثابت است و هیچ اشکالى در آن نیست. اما بنا بر غیر مذهب – و مبناى – ما ، باز هم قائل به استحباب هستیم چون اصحاب به طور مطلق فتوى به استحباب داده و ویژه مردها ندانسته اند . بلکه بعضى قائل به وجوب آن شده اند .»

http://www.sonnat.net/article.asp?id=3795&cat=83

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن