چه دلیلى بر مشروعیت زیارت قبور داریم؟
چه دلیلى بر مشروعیت زیارت قبور داریم؟
در پاسخ این پرسش ، از کتاب و سنّت مىتوان بهره جست و فعل صحابه نیز بر آن بوده:
الف – قرآن کریم :
وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوکَ…. نساء : ۶۴٫
اگر به خود ستم کردند ، سراغ تو مىآیند و استغفار مىکنند و تو اى محمد ، براى آنان طلب مغفرت کنى
این آیه به زیارت پیامبر( صلی الله علیه وآله ) در حیات و ممات تشویق مى کند؛ چنانکه سبکى مى گوید: علما از این آیه عمومیت؛ یعنى زمان حیات و وفات پیامبر( صلی الله علیه وآله ) را استفاده کردهاند ، چون طبق روایات از پیامبر ( صلی الله علیه وآله ) نقل شده :
«حَیَاتِی خَیْرٌ لَکُمْ تُحْدِثُونَ وَیُحْدَثُ لَکُمْ وَوَفَاتِی خَیْرٌ لَکُمْ تُعْرَضُ عَلَیَّ أَعْمَالُکُمْ….»
(طرح التثریب ، ج۳ ص۲۹۷ المؤلف: أبو الفضل زین الدین عبد الرحیم بن الحسین بن عبد الرحمن بن أبی بکر بن إبراهیم العراقی (المتوفى: ۸۰۶هـ)، أکمله ابنه: أحمد بن عبد الرحیم بن الحسین الکردی الرازیانی ثم المصری، أبو زرعه ولی الدین، ابن العراقی (المتوفى: ۸۲۶هـ)، الناشر: الطبعه المصریه القدیمه – وصورتها دور عده منها (دار إحیاء التراث العربی، ومؤسسه التاریخ العربی، ودار الفکر العربی)، عدد المجلدات: ۸)
زندگی من برای شما خیر است سخن می گوید و برای شما سخن می گویم و وقتی که میمیرم مرگ من هم برای شما خیر است.
ب – سنت پیامبر اکرم( صلی الله علیه وآله ):
روایات و احادیث بسیارى از رسول اللّه( صلی الله علیه وآله ) در تشویق به زیارت قبر شریف خود ، پس از رحلتش ، نقل شده است
۲۶۹۵ – ثنا الْقَاضِی الْمَحَامِلِیُّ , نا عُبَیْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ الْوَرَّاقُ , نا مُوسَى بْنُ هِلَالٍ الْعَبْدِیُّ , عَنْ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ , عَنْ نَافِعٍ , عَنِ ابْنِ عُمَرَ , قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ زَارَ قَبْرِی وَجَبَتْ لَهُ شَفَاعَتِی»
هر کس قبر مرا زیارت کند از شفاعتم بهره مند خواهد بود
سنن الدارقطنی ج۳ ص۳۳۴ المؤلف: أبو الحسن علی بن عمر بن أحمد بن مهدی بن مسعود بن النعمان بن دینار البغدادی الدارقطنی (المتوفى: ۳۸۵هـ)، حققه وضبط نصه وعلق علیه: شعیب الارنؤوط، حسن عبد المنعم شلبی، عبد اللطیف حرز الله، أحمد برهوم، الناشر: مؤسسه الرساله، بیروت – لبنان، الطبعه: الأولى، ۱۴۲۴ هـ – ۲۰۰۴ م، عدد الأجزاء: ۵٫
ج – فعل صحابه:
عبدالرزاق و بیهقى و ابن عبدالبر روایت کرده اند که حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) ، هر جمعه به زیارت قبر عموى خود حضرت حمزه مىرفت ودر آنجا نماز مىخواند و گریه مى کرد.
أَنَّ فَاطِمَهَ بِنْتَ النَّبِیِّ، صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کَانَتْ تَزُورُ قَبْرَ عَمِّهَا حَمْزَهَ کُلَّ جُمُعَهٍ فَتُصَلِّی وَتَبْکِی عِنْدَهُ.
سنن الکبرى ، ج۴ ، ص۱۳۱ المؤلف: أحمد بن الحسین بن علی بن موسى الخُسْرَوْجِردی الخراسانی، أبو بکر البیهقی (المتوفى: ۴۵۸هـ)، المحقق: محمد عبد القادر عطا، الناشر: دار الکتب العلمیه، بیروت – لبنات، الطبعه: الثالثه، ۱۴۲۴ هـ – ۲۰۰۳ م مصنف عبدالرزاق ، ج۳ ، ص۵۷۲ و ۵۷۳ المؤلف: أبو بکر عبد الرزاق بن همام بن نافع الحمیری الیمانی الصنعانی (المتوفى: ۲۱۱هـ)، المحقق: حبیب الرحمن الأعظمی، الناشر: المجلس العلمی- الهند، یطلب من: المکتب الإسلامی – بیروت، الطبعه: الثانیه، ۱۴۰۳، عدد الأجزاء: ۱۱ .
«فاطمه زهراء ، هر جمعه به زیارت قبر عمویش حمزه مى رفت و آنجا نماز مى خواند و گریه مى کرد .»
وروى عبد الرزاق بإسناد صحیح أن ابن عمر رضی الله تعالى عنهما کان إذا قدم من سفر أتى قبر النبی صلى الله علیه وسلم فقال: السلام علیک یا رسول الله، السلام علیک یا أبا بکر، السلام علیک یا أبتاه.
و از و عبدللَّه بن عمر نیز نقل شده که به هنگام بازگشت از سفر ، ابتداء قبر پیامبر ( صلی الله علیه وآله ) را زیارت مى کردند و بعد سلام میداد…..
وفاء الوفاء بأخبار دار المصطفى ج۴ ص۱۸۳ المؤلف: علی بن عبد الله بن أحمد الحسنی الشافعی، نور الدین أبو الحسن السمهودی (المتوفى: ۹۱۱هـ)، الناشر: دار الکتب العلمیه – بیروت، الطبعه: الأولى – ۱۴۱۹، عدد الأجزاء: ۴٫
http://www.sonnat.net/article.asp?id=3779&cat=83