مقالات

زنده پوست کندن انسان‌ها در آیین زرتشت پاک

خشونت در آیین زرتشتی، مسئله‌ای است که موبدان آن را انکار می‌کنند. حال آنکه با نگاهی منصفانه و به دور از تعصبات کورکورانه، درمی‌یابیم که آیین زرتشتی در گذر تاریخ از خشن‌ترین مکاتب عقیدتی در جهان بوده است. نمونه‌های بسیاری از خشونت‌ورزی را می‌توان در متن اوستا و متون پهلوی کلاسیک مشاهده نمود. از سر بریدن و ذبح کردن مخالفین گرفته،[۱] تا قتل‌عام میلیونی غیرزرتشتیان، به دست زرتشتیان،[۲] و بسیاری مسائل گوناگون که تبیین آن، مجالی بس فراوان می‌طلبد. به هر روی تاریخ دین زرتشتی و عمل کرد بزرگان آن نیز گویای این نکته است که قتل و غارت مخالفین و غیرزرتشتیان برای آنان کردار نیک شمرده می‌شد. از آن جمله می‌توان به رفتارهای انوشیروان در عصر حکومتش نگریست.[۳] گفتاری دگر که بسی جای شگفتی دارد، مجازاتِ مردم (اعم از گنهکار و بی‌گناه) به شیوه‌ی «زنده زنده پوست کندن» در آیین زرتشتی است. این حکم در اوستا نیز آمده است. در فرگرد نهم وندیداد، پاره‌ی چهل و نهم آمده است که اهورامزدا به زرتشت می‌گوید، اگر کسی بدون داشتن آگاهی دینی، مرده‌ای را (با آداب بسیار پیچیده و عجیب) تطهیر کند، زرتشتیان باید او را در بند کشند، سپس پوستش را از تن جدا نمایند و آنگاه سر از بدنش جدا کنند و گوشتش را جلوی لاشخورها بیندازند! در ترجمه جیمز دارمستتر (James Darmesteter) آمده است:

Ahura Mazda answered: ‘The worshippers of Mazda shall bind him;‎ they shall bind his hands first;‎ then they shall strip him of his clothes, they shall flay him alive, hey shall cut the head off his head, and they shall give over his corpse unto the greediest of the birds of the beneficent spirit, unto the corpse eating birds, unto the ravens with these words [4]‎

 

 

 

همین گفتار (فرگرد نهم وندیداد، پاره‌ی چهل و نهم) در ترجمه‌ی فارسی اوستا، به پژوهش دکتر دوستخواه نیز آمده است.[۵]

در اوستا، فرگرد سوم وندیداد، پاره‌ی پانزدهم الی بیست، نیز آمده است که اگر کسی مرده‌ای را به تنهایی دخمه‌گزاری کند، باید او را برای مدتی طولانی حبس کنند و بر او سخت‌گیری کنند، سپس وی را بر بالای بلندی ببرند، پوستش را بکنند و سپس سر از بدنش جدا کنند و آنگاه گوشتش را پیش لاشخورها بیندازند.[۶]

بر همین اساس، موبدان زرتشتی در عصر ساسانیان، مانی را زنده زنده پوست کندند و سپس او را از دروازه ورودی شهر جندیشاپور به دار آویختند. چه اینکه وی با  تعالیم خود منافع موبدان را به خطر انداخته بود.[۷] حتی شاهنامه‌ی فردوسی نیز این مسئله را تأیید کرده است.[۸] گذشته از این، درباریان انوشیروان (دادگرترین پادشاه عصر ساسانیان) نیز معتقد بودند که هرکس پادشاه را دوست نداشته باشد، لایق آن نیست که پوستش بر بدن باقی بماند:

هر آن کس که بر پادشا دشمنست            روانــــش پرســتار آهـِـرمنســـــــت

دلى کو ندارد تـن شـــــــــاه دوســت            نباید که باشد ورا مغز و پوست [۹]

به هر روی تردیدی نیست که «زنده پوست کندن» انسان‌ها، مجازاتی رایج و عادی در عصر ساسانیان بود. علاوه بر اینکه شاهنامه‌ی فردوسی و بسیاری از متون تاریخی، تأیید می‌کنند که مجرمین، از جمله مانی به دستور موبدان زرتشتی، زنده زنده پوست کنده شد، منابع غربی نیز تأیید می کنند که این روش اعدام در عصر ساسانیان وجود داشت. برای مثال آمیانوس حکایت می کند که از عادات ایرانیان این بود، که تمام یا قسمتى از پوست‏ بدن مجرمین را مى‏ کندند! [۱۰] حتی در منابع تاریخی آمده است که زرتشتیان (به دستور موبدان) اندام بدن مسیحیان را یک به یک قطع مى‏ کردند و پوست‏ سرشان را مى‏ کندند. گاهى پوست‏ چهره را از پیشانى تا چانه برمى‏ داشتند و گاهى پوست‏ دست و پشت آنها را مى‏ بریدند.[۱۱] به گفته‌ی پروفسور آرتور کریستین سن، در آثار پروکوپیوس‏ (به لاتین: Procopius Caesarensis، متوفای ۵۵۶ میلادی) مذکور است که در چندین مورد به دستور انوشیروان، بعضى از مجرمین را پوست‏ کندند و درون آن را کاه انباشتند. به موجب روایت آگاثیاس‏، به فرمان خسرو انوشیروان، یک فرمانده نظامی را که در جنگ مغلوب شده بود، به عنوان مجازات زنده پوست‏ کندند.[۱۲]

دیودور سیسیلی (متوفای ۳۰ ق.م) می‌نویسد که اردشیر (پادشاه هخامنشی) پس از جنگ با کادوسیان، چند قاضی را به گمان اینکه حکمی اشتباه صادر کرده ‏اند، زنده زنده پوست کنده؛ با پوست‏هایشان، زیراندازی برای دیگر قاضیان درست کرد.[۱۳] سرپرسی سایکس در «تاریخ ایران» به نقل از هرودوت می‌نویسد که کمبوجیه نیز یکی از قضات هفتگانه را مجرم دانست، لذا حکم داد تا پوست‏ او را بکنند و از پوست بریده‌ شده‌اش به عنوان نشیمن‌گاه استفاده کنند.[۱۴] کتزیاس (تاریخ‌نگار یونانی) نیز گفته است که کورش هخامنشی، قاتل آستیاگ را به آمیتیس (که دختر آستیاگ، و یکی از همسران کورش بوده) واگذر کرد. او نیز دستور داد قاتل پدر خود را زنده زنده پوست بکنند و پس از شکنجه‌ی فراوان وی را به دار آویختند.[۱۵] هرچند برخی خواسته‌اند در جزئیات این داستان تردید ایجاد کنند، لیکن با توجه به وجود منابع فراوان از جمله اوستا و دیگر متون تاریخی، اصل مسئله (زنده زنده پوست کنده شدنِ قاتل آستیاگ) نمی‌تواند دور از ذهن باشد.

پی‌نوشت :

[۱]. بنگرید به مقاله «سرِ بى‏‌گناهان بـُـریدن چرا؟»

[۲]. بنگرید به مقاله «جنایات اشَوَنان زرتشتی در تازش به ترکستان» و مقاله «نقد و بررسی یادگار زریران»

[۳]. بنگرید به مقاله «منشأ جنایات انوشیروان»

[۴]. بنگرید به :

James Darmesteter ,The Zend Avesta , From The Sacred Books of The East , Translated By Various Oriental Scholars , Oxford , At the Clarendon Press 1880 , VOL.‎‎ IV , p.‎۱۳۱

[۵]. اوستا، ترجمه دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، تهران ۱۳۹۱، ج ۲ ، ص ۷۸۰

[۶]. اوستا، ترجمه دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، تهران ۱۳۹۱، ج ص ، ص ۶۷۹-۶۸۰ ؛ نیز بنگرید به :

James Darmesteter ,The Zend Avesta , From The Sacred Books of The East , Translated By Various Oriental Scholars , Oxford , At the Clarendon Press 1880 , VOL.‎‎ IV , p.‎۲۷

[۷]. حسن پیرنیا، تاریخ ایران باستان، ناشر: دنیاى کتاب‏، تهران‏، چاپ اول‏، ج‏۴ ، ص ۲۸۹۷

[۸]. شاهنامه فردوسی ، بر اساس نسخه چاپ مسکو ، ناشر: مؤسسه نور ، تهران ، ص ۹۲۰ ، بیت ۳۳۳۳۸-۳۳۳۴۴

[۹]. همان، ص ۱۰۷۷ ، بیت ۳۹۰۳۸-۳۹۰۳۹

[۱۰]. آرتور کرستین سن، ایران در زمان ساسانیان، ترجمه: رشید یاسمى،‏ ناشر: دنیاى کتاب، تهران ۱۳۶۸، ص ۴۱۴

[۱۱]. آرتور کرستین سن، همان، ص ۴۱۵

[۱۲]. آرتور کرستین سن، همان، ص ۵۰۱

[۱۳]. دیودور سیسیلى، ایران و شرق باستان در کتابخانه تاریخى‏، ترجمه: حمید بیکس و اسماعیل سنگارى، انتشارات جامى‏، چاپ اول، تهران ۱۳۸۴، ص ۴۸۷ (کتاب ۱۵ باب ۱۰ فقره ۱)

[۱۴]. سرپرسى سایکس، تاریخ ایران‏، ترجمه: سید محمد تقى فخر داعى گیلانى‏، ناشر: افسون‏، تهران‏، چاپ هفتم ۱۳۸۰، ج ۱ ، ص ۲۰۳  ؛ و نیز بنگرید به :

تاریخ هردوت‏ ، ترجمه و تحقیقِ هادى هدایتى‏ ، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران‏ ، چاپ دوم ۱۳۸۲، ج‏۵ ، ص ۲۳ (کتاب ۵ ، فقره ۲۵)

[۱۵]. حسن پیرنیا، تاریخ ایران باستان، ناشر: دنیاى کتاب‏، تهران‏، چاپ اول‏، ج‏۱ ، ص۲۴۱

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن