مقالات

بی.بی.سی یا صدای بهائیت

بی.بی.سی یا صدای بهائیت

بهائیت در ایران : مقامات وزارت امور خارجه انگلستان بارها سخنانی مانند این را بر زبان رانده­اند که:« اگر چه رسانه­های وابسته به بنگاه خبری بی.بی.سی از جمله تلویزیون فارسی بی.بی.سی با بودجه دولتی راه­اندازی می شوند اما در سیاست های خبری خود کاملا مستقل از دولت عمل خواهند کرد.» این در حالی است که تجربه چندین ساله بنگاه خبری بی.بی.سی در حوزه رسانه صوتی، بیانگر حقیقت دیگری است.رادیوی فارسی زبان بی.بی.سی از همان ابتدا با نفوذ مستقیم بهائیان ایرانی تبار راه اندازی شد و در طول سالهای فعالیت خود همواره تلاش کرد تا زمینه روانی را برای اجرای سیاست های انگلیس در ایران فراهم سازد.

سیاست های این رسانه در تب و تاب ملی شدن صنعت نفت ایران، به وضوح علیه منافع ملت ایران و به نفع انگلستان بود. پس از پیروزی انقلاب نیز رادیو فارسی زبان بی.بی.سی کوشید تا نقش محوری رسانه­های اپوزیسیون نظام را از آن خود کند.

نظری به رویکرد رادیو تلویزیون بی.بی.سی فارسی بیانگر این حقیقت است که فرقه ضاله بهائیت با رسوخ همه جانبه در این رسانه، تمام تلاش خود را در راستای تحریف و تغییر وقایع به نفع اهداف خود و اربابانش ( رژیم صهیونیستی و غرب) به کار گرفته و در این راه، هر گونه دروغ پردازی و بی اخلاقی را مجاز می داند.

نفوذ بهائیان در رادیو بی.بی.سی

رادیوی فارسی بی.بی.سی با هدف مقابله با تبلیغات رادیوی فارسی زبان برلین آلمان و همچنین زمینه چینی برای توجیه اشغال نظامی ایران توسط نیروهای نظامی انگلیس و شوروی تأسیس شد. از چند ماه پیش از شروع به کار این رادیو، متفقین در تدارک ایجاد آن بودند و در واقع، رادیوی فلرسی زبان را با این هدف تأسیس کردند که چهره مثبتی از اقدام آینده خود در افکار عمومی مردم ایران ترسیم کنند.

با این تفاسیر، رادیو فارسی بی.بی.سی دوم دی ماه ۱۳۱۹ یعنی درست هشت ماه قبل از حمله متفقین به ایران ( شهریور ۱۳۲۰ ) آغاز به کار کرد. اما نکته قابل تأمل در راه اندازی این رادیو، انتساب« حسن موقر بالیوزی» یکی از بهائیان سرشناس در جایگاه مدیریت این شبکه بود که بر اساس اسناد داخلی آرشیو سرویس جهانی بی.بی.سی با دخالت مستقیم وزارت خارجه این کشور صورت گرفت.

بالیوزی، کسی است که در لحظه افتتاح رادیو بی.بی.سی فارسی با مخاطبان سخن گفت. وی از اعضای خاندان افنان و اقوام نزدیک« علی محمد شیرازی» بود. پدرش« محمد علی( محمود) موقرالدوله بالیوزی» حاکم پیشین بوشهر و وزیر فواید عامه و تجارت در کابینه کودتای سید ضیاءالدین طباطبایی در اواخر ۱۲۹۹ و اوایل ۱۳۰۰ شمسی بود. بالیوزی، تنها چند ماه پیش از استخدام در بی.بی.سی به عضویت مجمع ملی بهائیان موسوم به« رضوان» درآمده بود.

وی چند سال بعد از تأسیس بخش فارسی (۱۹۵۶) به عنوان یکی از نزدیک ترین مشاوران «شوقی افندی» (سومین سرکرده بهائیان) در شمار یکی از ایادیان امرا… منصوب شد که به منزله عضویت در بالاترین شورای اداری و سازمانی بهائیت است. بالیوزی علاوه بر نگارش حدود ۱۰ اثر با موضوع تاریخ و تبلیغ بهائیت، سال ها ریاست «محفل ملی معنوی بهائیان» انگلیس را برعهده داشت و کلیه امور اداری و اجرایی بهائیان این کشور را مدیریت می کرد.

بالویزی در طول حدود دو دهه کار در بی.بی.سی فارسی، عملا به یکی از افراد کلیدی و به شدت تأثیر گذار این شبکه تبدیل شد. او در این مدت با تمام قوا، هم به امور رسانه اشتغال داشت و هم به مسائل فرقه ضاله بهائیت و ثابت کرد که مسئولان بی.بی.سی در بخش فارسی هم نسبت به منشور خود درباره ضرورت حفظ بی طرفی دبیران، تهیه کنندگان و کارکنان در زمینه سیاسی و دینی، پایبند نیستند.

بالیوزی که دستی هم درتحریف تاریخ داشت علاوه بر اداره رادیو، اجلاس­های تبلیغاتی فرقه ضاله بهائیت در انگلیس را نیز مدیریت می کرد که از مهم­ترین آنها می توان به اجلاس سال ۱۳۴۲ اشاره کرد که با اعتراض شدید امام خمینی( ره) مواجه شد.

این فرد پس از بازنشستگی ، صندلی مدیریت را به یک بهائی دیگر به نام« دهقان» واگذار کرد. مدیریت سلسله وار و ۷۰ ساله فرقه ضاله بهائیت، حمایت های خانواده سلطنتی انگلیس و سرمایه گذاری­های کلان بهائیان در رادیو بی.بی.سی فارسی باعث شد که این رسانه بیش از پیش رنگ و بوی این فرقه ضاله را به خود بگیرد؛ امری که تا به امروز نیز همچنان ادامه دارد.

تلویزیون بی.بی.سی فارسی، شبکه­ای بهائی

در ادامه سیاست­های مورد اشاره، چند سال پیش تلویزیون بی.بی.سی فارسی نیز با شعار« اخبار بی­طرفانه» پا به عرصه گذاشت. هر چند بی.بی.سی در پوشش اخبار جهت دار و تحریف شده اعضای فرقه ضاله بهائیت، کاملا یک طرفه عمل کرده و از آغاز به کار تاکنون، گزارش های تبلیغاتی قابل توجهی را درباره بهائیان به روی آنتن برده است. از طرفی، بدنه جریان ساز بی.بی.سی فارسی تحت مدیریت یک سرمایه دار بهائی است که منجر شده برنامه ریزی دقیقی برای اختصاص تریبون به این فرقه باطل صورت گیرد تا با تحریف حقایق در راستای سیاست های ضد دینی و ملی خود و مظلوم نمایی در عرصه افکار عمومی بین الملل، اهداف خود را پی گیرد. براین اساس، اخبار وقایع در این شبکه و رسانه های مجازی وابسته به آن گونه ای منعکس می شود که منافع سران بهائی و یار دیرینه­اش ، رژیم صهیونیستی به طور کامل تأمین می شود و در عین حال، حملاتی همیشگی نیز علیه ارزش های اعتقادی و نظام جمهوری اسلامی ایران، چاشنی این اخبار دروغین و حتی ساختگی است.

بهائیان در راستای سیاست های خود در زمینه تحریف حقایق، به ویژه بر روی مسائلی دست می گذارند که با حقوق بشر در ارتباط است تا از این طریق بتوانند افکار عمومی جهان را نسبت به نظام، بدبین سازند و در عوض، بهائیان را «تحت ستم» جلوه دهند.

از جمله افرادی که با این شبکه در ارتباط هستند می توان به« فرهاد ثابتان» سخنگوی جامعه بهائی،« پدیده ثابتی» سخنگوی جامعه بهائی لندن، « آلبرت لنیکن» دبیر کل جامعه بین الملل بهائیان، رابرت وینبرگ» مدیر روابط عمومی جامعه بین الملل بهائیان و « ترانه رفعتی» راهنمای مرکز جهانی بهائی ها در حیفا اشاره کرد.

بی.بی. سی فارسی علاوه بر پوشش اخبار فرقه ضاله بهائیت، از افراد ضد دین هم دعوت به عمل می­آورد تا در برنامه های گفتگو محور به ترویج خرافه­گرایی بپردازند. در عین حال، تلاش بسیاری برای معرفی، تاریخ پیدایش و تطهیر بهائیت انجام می دهد. پخش گزارش های تبلیغاتی متعدد، تبلیغ افکار گمراه کننده بهائیت واقدامات ضددینی ، از جمله فعالیت­هایی است که دراین راستا صورت می گیرد. در اقدامی مشابه، این رسانه، گروه مستند ساز خود را برای تهیه مستندی در خصوص این فرقه ضاله، راهی فلسطین اشغالی کرد. پس از ساخت وپخش مستند سفارسی بی.بی.سی درباره بهائیت، عوامل مجری این مستند در یک جلسه خصوصی، عملکرد خود را به بهائیان حاضر اینگونه گزارش می دهند:« این اولین مستندی است که در مورد تاریخ و زندگی بهائی ها در ایران ساخته شده است. به نظر می رسد مجموعه بی.بی.سی تمام تلاش خود را کرد تا وجهه خوبی از بهائیت به تصویر بکشد.»

نمایش تصاویری بسیار نادر و کمیاب از «حسینعلی نوری»( سرکرده بهائیت)، همچنین فیلمی از سفر« محمد بن عبدالوهاب» به نیویورک امریکا که برای نخستین بار از آرشیو این شبکه پخش شد، نمایانگر نقطه اوج پیوند بی.بی.سی فارسی با فرقه ضاله بهائیت است.

حضور چشمگیر بهائیان در سطوح مختلف سرویس جهانی بی.بی.سی علاوه بر تأثیر گذاری نامحسوس در لایه های زیرین این شبکه، گاه نمودهای آشکاری نیز داشته است، مانند مصاحبه کاملا تبلیغاتی و فرمایشی با« مری مکسول» (ملقب به روحیه) بیوه شوقی افندی در تاریخ ۱۸ اوت ۱۹۸۱٫

تهیه تبلیغات گزارش گونه و انتشار اخبار و گزارش های متعدد مرتبط با بهائیت، نشان دهنده تداوم این سیاست و استفاده بی.بی.سی از بهائیت علیه ایران است. دراین خصوص می توان به مجموعه گزارش های متعدد جانبدارانه و آگهی گونه خبرنگاران اعزامی به اسرائیل، درباره مراکز مختلف بهائی در عکا و دیگر سرزمین های فلسطینی اشاره کرد که در ماه می ۲۰۰۷ برای رادیو و وب سایت بی.بی.سی فارسی تهیه شد. در این مطالب، گزارشگران اعزامی بخش فارسی بی.بی.سی حکومت ایران را به بهائی ستیزی و یهودی ستیزی متهم کردند.

با توجه به این حقایق و تصدی بخش­های مختلف بی.بی.سی فارسی به وسیله بهائیان متنفذ و سرشناس، آیا می توان ادعای مدیران سرویس جهانی بی.بی.سی را در مورد استقلال عمل تحریریه و عدم تأثیر پذیری از جریان های بیرونی پذیرفت؟ واقعیت این است که امروز، هیچ رسانه­ای مطمئن تر از بی.بی.سی فارسی برای بهائیان وجود نداردو این مسئله عملا به ابزاری برای اعمال سلایق و اشاعه بدعت ها و انحرافات این فرقه تبدیل شده است.
شاید بهترین توصیف برای این شبکه، همان چیزی باشد که آقای« حداد عادل» بیان کرد:« مردم ایران، دیگر کلمه BBC را مخفف British Broad Casting Corporation ندانند بلکه مخففBahai British Broad Casting Corporation بدانند یعنی این شبکه، صدای بهائیان است.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن