باب و بهاء و حکم ربا
باب و بهاء و حکم ربا
یکی دیگر از احکام و دستوراتی که باب و بهاء پیروان خود را به آن امر میکنند حکم به حلال بودن ربا میباشد که در کتابهایشان به آن اشاره کردهاند. میرزا علی محمد باب در بیان باب ۱۸ از واحد پنجم میگوید: «و اذن فرموده خداوند تجار را در تنزیلی که دأب است امروز مابین ایشان و بر آن که تباقص و تزاید در معاملات خود قرار دهند.» [بابی گری وبهایی گری،ص۲] همچنین در گنجینه احکام صفحه ۱۶۱ از قول بهاء نقل میکند اگر «ربایی در میان نباشد امور معطل خواهد شد. فضلا علی العباد ربا را مثل معاملات دیگر فرمودیم» [همان ،ص۱۹۷] همچنین بهاء در کتاب اشراقات صفحه ۸۳ میگوید: «فضلا علی العباد رباء را مثل معاملات دیگر که مابین ناس متداول است قرار فرمودیم یعنی ربح نقود از این حین که حکم مبین از سماء مشیتی نازل شد حلال و طیب و طاهر است»
این بود مختصری از کلمات باب و بهاء در مورد جواز رباء و این در حالتی است که طبق آیات و روایات و عقل سلیم این عمل گناه کبیره میباشد و سبب تزلزل اقتصاد ممالک میشود. چرا که خداوند میفرماید: «آن کسانی که ربا خوردند و برنخیزند جز به مانند آنکه به وسوسه و فریب شیطان مخبط و دیوانه شده و آنان بدین سبب در این عمل زشت (ربا خوردن) اند که گویند هیچ فرقی میانه معاملات تجارت و ربا نیست و حال آنکه خداوند تجارت را حلال کرده و ربا را حرام هر کس پس از آنکه پند و اندرز کتاب خدا به او رسید از این عمل دست کشید خدا از گذشته او درگذرد. [بقره/۲۷۵] .
همچنین میفرماید: «و آن سودی که شما به رسم ربا دادید که بر اموال مردم رباخوار بیفزایید نزد خدا هرگز نیفزاید و آن زکاتی که از روی شوق و اخلاص به خدا به فقیران دادید ثوابش چندین برابر شود.» [روم/۳۹] .
همچنین خداوند متعال در این باب که ربا سبب عذابهای متعددی میباشد میفرماید: «و هم بدین جهت که ربا میگرفتند در صورتی که از ربا خوردن نهی شده بودند و هم از آن رو که اموال مردم را به باطل میخوردند و ما برای کافران آنها عذابی دردناک مهیا داشتیم [نساء/۱۶۰] (طبق آیات ذکر شده ربا سبب نفع نمیباشد بلکه رباخوران به خاطر انجام این عمل قدرت تعقل را از دست دادهاند و به تعبیر حقیر به مانند بچهای شدهاند که بوسیله نشان دادن یک اسباببازی شییء قیمتی را از او میگیرند و او به خاطر آن اسباببازی خوشحال است و برای از دست دادن شییء قیمتی ناراحت نیست.
اگر کسی به دور از تعصب و خودخواهی به این قضیه نگاه کند به خوبی متوجه میشود که این عمل هیچ نفعی برای مردم ندارد بلکه بسیاری از مردم سرمایه خود را به خاطر مبتلا شدن به این عمل از دست دادهاند و تجاری که به این کار مشغول بودند، از تجارت واقعی و ساخت و سازها و ایجاد شغلها امتناع نمودند و چرخه اقتصاد را فلج نمودند. آیا اگر یک نفر ثروتمند شود و در مقابل صدها نفر از هستی ساقط شوند تفضل و ترحم بر مردم است، که باب و بهاء به آن اشاره میکنند.
همچنین غیر از آیاتی که به آن اشاره کردیم احادیثی در باب ربا و مضرات آن وجود دارد که برای روشن شدن مطلب به آن اشاره میکنیم.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «یا علی ربا هفتاد جزء است پس آسانترین آنها مانند این است که انسان با مادر خودش در بیتالله الحرام نکاح کند. یا علی یک درهم ربا نزد خدا از هفتاد زنا کردن بزرگتر است که همه آنها با محرم خود در خانه خدا باشد» [لئالی الاخبار،ص۲] مگر باب در صحیفه عدلیه خود در صفحه ۵ نمیگوید: «حلال محمد صلی الله علیه و آله و سلم حلال است تا روز قیامت و حرام او حرام است تا روز قیامت» پس چرا حکم برخلاف حکم محمد صلی الله علیه و آله و سلم میدهد. شما چگونه حکم میکنید.