مقالچه

برخی از مدعیان دروغین

برخی از مدعیان دروغین «بابیت» در عصر غیبت

در میان شیعیان، گروهی از همان آغاز غیبت به کذب و افترا، ادعای بابیت و سفارت نمودند که برخی از آنها عبارتند از:

  1. ابومحمد شریعی؛ وی که از اصحاب امام یازدهم (ع) بود، نخستین شخصی است که «بابیت» را به دروغ مدعی گردید و این مقام را به خود نسبت داد. [بحار۵۱/۳۵۷ ] .
  2. محمد بن نصیر نمیری؛ مؤسس فرقه‏ی «نصیریه» که پس از ابومحمد شریعی ادعای بابیت نمود و از غلات است و حضرت حجت (عج) او را لعن فرمود، هنگام مرگ زبانش سنگین شد، به گونه‏ای که وقتی پیروانش از او پرسیدند باب بعد از تو کیست؟ او با لکنت گفت: احمد. پیروانش مقصود او را که غرض کدام احمد است، نفهمیدند و به سه فرقه تقسیم شدند: فرقه‏ای گفتند: مقصود او احمد فرزندش است و فرقه‏ی دوم گفتند: احمد بن موسی بن الفرات است و فرقه‏ی سوم به احمد بن ابی‏الحسین بن بشر گرویدند و هر سه‏ی آنان ادعای بابیت نمودند. [معجم الرجال الحدیث،ابوالقاسم خوئی،۱۷/۳۳۶-۳۳۸ ] .
  3. حسین بن منصور حلاج، عارف مشهور، از مدعیان بابیت. [بحار۵۱/۳۶۹ ] .
  4. ابوجعفر، محمد بن علی شلمغانی معروف به ابن ابی‏العزاقر از مدعیان بابیت. [ بحار۵۱/۳۷۱] .
  5. ابوبکر، محمد بن احمد بن عثمان بغدادی، برادرزاده‏ی ابوجعفر محمد بن عثمان بن سعید عمری سفیر دوم حضرت حجت (عج) از مدعیان بابیت. [معجم الجال الحدیث،۱۷/۲۹۷ ] .
  6. احمد بن هلال کرخی (۱۸۰ – ۲۶۷ ه-.ق) از مدعیان بابیت؛ درباره‏ی وی گفته‏اند: «کان غالیا متهما فی دینه… ورد فیه ذموم عن سیدنا أبی‏محمد العسکری». [ همان۲/۳۶۷-۳۷۰] .
  7. ابودلف مجنون، محمد بن مظفر الکاتب ازدی، صاحب کتاب «اخبار الشعراء» از مدعیان بابیت. [جامع الرواه۲/۲۰۲ ] .
  8. عبدالله بن میمون القداح در سال ۲۵۱ ه-. ق مدعی نیابت خاصه گردید.
  9. یحیی بن زکرویه (ذکرویه) درسال ۲۸۱ ه-. ق مدعی نیابت خاصه و باب امام گردید.
  10. محمد بن سعد شاعر کوفی متوفای سال ۵۴۰ ه-.ق مدعی باب امام گردید.
  11. احمد بن حسین رازی متوفای سال ۶۷۰ ه-.ق مدعی باب امام گردید.
  12. سید شرف الدین ابراهیم متوفای سال ۶۶۳ ه-.ق؛ مدعی نیابت خاصه و باب امام گردید. سپس مدعی امامت شد. از شیراز به خراسان رفته، مدتی در خراسان بود و هنگام برگشتن به شیراز داعیه‏ی خود را آشکار کرد. [مدعیان امامت ونبوت،ص۲۶۳-۲۶۴ ] .
  13. حسین بن علی اصفهانی کاتب متوفای ۸۵۳ ه-.ق صاحب کتاب «ادب المرء».
  14. علی بن محمد سجستانی بغدادی متفوای سال ۸۶۰ ه-.ق صاحب کتاب «ایقاظ».
  15. محمد نوربخش، رئیس و مؤسس فرقه‏ی نوربخشیه (۷۹۵ – ۸۹۶ ه-.ق)؛ در سال ۸۲۶ ه-.ق مدعی نیابت و باب امام گردید و سپس مهدویت خود را اعلام نمود.
  16. سید محمد هندی متوفای سال ۹۸۷ ه-.ق؛ وی که ادیب و شاعر بود، در مشهد می‏زیست و مدعی بابیت گردید.
  17. محمد بن فلاح مشعشع رئیس مشعشعین خوزستان که دعوی نیابت خاصه و بابیت نمود. سپس مدعی مهدویت شد و در سال ۸۴۱ ه-.ق دعوت خود را آشکار نمود. وی سال‏ها در خوزستان حکومت نمود تا آن که در سال ۸۷۰ ه-.ق وفات یافت. [تاریخ پانصدساله خوزستان،کسروی،ص۲۳به بعد ] .
  18. عباس فاطمی؛ در اواخر قرن هفتم می‏زیسته ادعای بابیت خاصه و مهدویت نمود. وی دارای پیروانی بوده و دولتی تشکیل داد و شهر فاس را تصرف نمود و در پایان کار به مکر و حیله به قتل رسید و دولت وی منقرض گشت. [ مدعیان نبوت ومهدویت،۲۶۵] .
  19. درویش رضا قزوینی؛ متوفای ۱۰۴۱ ه-.ق مدعی بابیت بود و در عصر شاه صفی صفوی خروج کرد. وی از طایفه‏ی مانلو است و در زی درویشان و قلندران به سیاحت پرداخت. سپس به مقام ریاست و رهبری رسید. [همان۲۷۶ ] .
  20. شیخ مهدی مشهدی متوفای ۱۲۹۱ ه-.ق دارای تألیفاتی چون الاسرار و الملاحم مدعی بابیت گردید.
  21. سید علی مشهدی بزاز که در زمان سلطنت سلطان سلیمان صفوی می‏زیسته مدعی بابیت گردید.
  22. محمد فاسی مغربی متوفای ۱۰۹۵ ه-.ق صاحب کتاب سبیل الاولیاء مدعی بابیت گردید.
  23. میرزا محمد هروی؛ مدتی در هندوستان بود و تألیف‏هایی دارد که نظم کلمات‏ قصار حضرت امیرمؤمنان (ع) از آن جمله است. وی در زمان فتحعلی شاه قاجار پس از آن که مدعی بابیت گردید، به قتل رسید.
  24. محمد بن عبدالله حسان المهدی، پس از تحصیل در علوم دینی به حج رفت و از مکه به صومال بازگشت و از مدعیان اصلاح بود و در سال ۱۸۹۹ میلادی خود را باب و سپس مهدی موعود اعلان نمود. وی مؤسس فرقه‏ی صالحیه است.
  25. محمد احمد بن عبدالله سودانی (۱۸۴۳ – ۱۸۸۵ م) از خاندان سادات حسینی، پس از تکمیل علوم دینی به حج رفت و در بازگشت از مکه‏ی مکرمه خود را باب امام سپس مهدی موعود اعلام نمود و تمام قبایل کردخان و دارخور و بحر الغزال و سودان شرقی با وی بیعت کردند او به جنگ با انگلیسی‏ها که سودان را تصرف کرده بودند پرداخت و خرطوم پایتخت سودان را فتح نمود و در ام درمان وفات یافت. [دائره المعارف تشیع ج۳/ص ۳-۴] .

علاوه بر این عده‏ای که اسامی آنان ذکر شد، هر از چند گاهی، افرادی به دروغ ادعای بابیت می‏کنند. در قرن سیزدهم هجری آن که در این ارتباط گروهی را به انحراف کشانید، سید علی محمد شیرازی بود که فرقه‏ی ضاله‏ی بابیه را بنا نهاد و تفصیل ماجرای وی در همین مجله آمده است. در سال‏های اخیر، برخی دیگر از این موضوع سوء استفاده کرده و به دروغ ادعاهایی را مطرح کردند، ولی مورد قبول دیگران قرار نگرفته‏اند.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن