مقالات

نماز بهایی پرستش بهاء الله

نماز بهایی پرستش بهاء الله

عباس افندی اعلام داشت که محمد علی افندی فرزند ارشد بهاءالله بسیاری از ‏الواح و آثار جناب بهاء را سرقت نموده و در آنها دست برده اند و از همه بدتر آن که صورت نماز نه ‏رکعتی بهائیت را به همراه احکام متمم کتاب اقدس دزدیده و آئین نازنین را ناقص کرده اند آن هم نمازی که بهاءالله شخص خود را قبله بهائیان در آن نماز معرفی کرده بود
نماز در بهاییت
مهم ترین عبادت و بالاترین عملی که به منظور اظهار خضوع و خشوع و بندگی در درگاه حضرت ذوالجلال انجام می شد، نماز است. اولین فروع دین مقدس اسلام نماز است و آن قدر اهمیت دارد که آن را ستون دین معرفی کردند و قبولی اعمال دیگر را منوط به قبولی نماز دانسته اند.
سید باب می گوید: «اول صلواتی که وضع شد صلوه ظهر بود، و کل آن به عدد واحد (۱۹) وضع شده تا آنکه هر یکی باب جنتی باشد در اطاعت حق… و در سه رکعت آن توحید ذات کن و در چهار رکعت بعد توحید صفات و در شش رکعت بعد توحید افعال و در شش رکعت آخر توحید عبادت…» (۱)
جناب میرزا بها نماز دیگری (البته با تخفیف) آورده است. می گوید: «قد کتب علیکم الصلوه تسع رکعات لله منزل الایات حین الزوال و البکور و الاصال و عفونا اخری امرا فی کتاب الله.» .
نوشته شد بر شما نماز ۹ رکعت از برای خدایی که فرود آورنده ی نشانی ها است هنگام غروب آفتاب و در پگاه و مغرب و بخشیدیم شماره های دیگری را به موجب فرمان در کتاب خدا؛ زیرا او فرمانده ی توانا و مختار است.(۲)
در اینجا باید دو نکته را متذکر شد: اولا؛ واجب کردن ۹ رکعت آن هم به طرز مخصوص و بخشیدن بقیه رکعات که ۸ رکعت باشد، می رساند که بهاء الله به نماز اسلامی ناظر بود؛ یعنی همان نماز اسلامی را ناقص و خراب کرده و نامش را نماز گذاشته است.
ثانیا؛ عباداتی که به خدا نسبت داده می شود و به منظور تقرب به خدا و تزکیه نفس وضع شده، نه اینکه به خاطر یک نفر از افراد بشر آن را وضع و بر دیگران تحمیل کنند. این هم نوع تازه و مد جدیدی از پیغمبری و انزال احکام است.
جالب اینکه بهائیان اعتقاد دارند این نماز نه رکعتی در گیر و دار دعواها و مشاجرات دو پسر میرزا حسینعلی (عباس و محمد علی : ثابتین و ناقضین) پس از فوت او بر سر جانشینی پدر،گم یا به قول عبدالبهاء عباس افندی توسط ناقضین(محمد علی و اتباع او) دزدیده شده است!
این موضوع را این چنین بیان کرده اند : ‏ سرانجام این تعارفات رکیک و ناپسند بدانجا رسید که عباس افندی اعلام داشت که ناقضین بسیاری از ‏الواح و آثار حضرت بهاء الله را سرقت ! نموده در آنها دست برده اند و از همه بدتر آن که صورت نماز نه ‏رکعتی بهائیت را به همراه احکام متمم کتاب اقدس دزدیده و آئین نازنین را ناقص کرده اند و هنوز این عبادت عظمی مفقودمی باشد !(۳)
معلوم می شود که جناب میرزا حسینعلی در تمام عمر حتی یک بار هم ‏این نماز را نخوانده بود تا عبدالبهاء عباس افندی و دیگر مریدان فراگیرند و محتاج ورق پاره های محمدعلی نشوند.)!!!
بهاءالله در کتاب اقدس برای پیروان خود سه گونه نماز تشریع نموده است که عبارتند از نماز صغیر ، نماز وسطی ، نماز کبیر که البته هرسه واجب نیست (۴)
دقت و امعان نظر در ویژگیهای نماز بهائی نشان دهنده روح تفرعن و علاقه بسیار زیاد شارع آن به پرستیده شدن است چرا که بهاءالله شخص خود را قبله بهائیان در نماز معرفی کرده، می گوید: و اذا اردتم الصّلوهَ وَلُّوا وجوهَکم شطرِیَ الأقدسَ المقامَ المقدّسَ الّذی جعله اللّه مطاف الملأ الأعلی و مُقبَلَ اَهلِ مدائن البقاء و مصدر الأمر لمن فی الأرضین و السّموات …. هنگامی که خواستید نماز بخوانیدصورتهای خود را برگردانید به سوی مقام مقدس من که خداوندآنجا را محل طواف ملاء اعلاء (ارواح و ملائکه) و محل توجه اهالی شهرهای بقا و مصدر امر برای کسانی که در آسمان و زمین قرار داده است …. (۵)
و در لوح محمّد قبل علی آورده است : اینکه در باره قبله سؤال نمودی …. مادام که شمس مشرق و لائح است توجّه باو مقبول بوده و خواهد بود و از بعد هم قرار فرموده. (۶)
یکی از نمازهایی که دارند معروف به صلوه کبیر (نماز بزرگ) می باشد که به خاطر شیخ علی اکبر شهمیرزادی که از یاران بهاء الله بوده فرود آمده است. چنان که در مقدمه ی آن می گوید: «انا نرید ان نمن علی قبل اکبر…» ما می خواهیم منتی بر علی پیش از اکبر بگذاریم. مقصود همان علی اکبر است، این طرز بیان خود یکی از معجزات بهاء الله است. این نماز، یک رکعت است و مفصل می باشد. این نماز را هر گاه در شبانه روز یکبار بخوانند نماز صغیر ساقط می شود. ولی چون مفصل است غالبا افراد بهائی آن را یاد ندارند و فقط بعضی از مبلغین برای خودنمایی آن را می خوانند(۷)
جالب است بدانیم یکی از نمازهای این دین قرن اتم سرقت شده است در لوح میر علی اصغر اسکوئی فریدی آمده است : که از این کلام عبدالبها مشخص می شود سرقت قبل از اقامه و خوانده شدن آن نماز توسط بها یا عبدالبها بوده است چرا که اگر عبدالبها این نماز را خود خوانده ویا خوانده شدن آن توسط پدرش را دیده بود میتوانست پاسخ میر علی اصغر اسکوئی فریدی را بدهد و دیگر دزدیده شدن لوح آن اهمیتی نداشت (۸)
نماز جماعت
خواندن نماز به جماعت به موجب این دستور بهاء حرام است ، جناب میرزا بهاء می گوید: «کتب علیکم الصلوه فرادی قد رفع حکم الجماعه الا فی صلوه المیت انه لهو الامر الحکیم.» نوشته شده است برای شما اینکه نماز خودتان را به حالت انفراد بخوانید و برداشته شده است حکم نماز جماعت مگر در نماز میت و خداوند امر کننده و حکیم است.(۹)
برای رفع حکم جماعت می شود جهاتی را تصور کرد؛
۱ – یک دعای مختصر قابل این نیست که برای آن اجتماعی بشود؛
۲ – شرایطی که برای امام لازم است در میان افراد بهائی بسیار مشکل و سخت است؛
۳ – اگر جماعت ممنوع نبود، افراد بهائی قهرا توجه و محبت و علاقه به امام پیدا کرده و از شخص اول بهائی سلب اختیار می شد؛
۴ – جماعت با روح تجدد و یا زندگی نو اروپایی سازگار نیست. بله از این حکم جناب بهاء به خوبی می توان فهمید که ایشان آگاهی کامل نسبت به فلسفه ی جماعت داشته و می دانستند که مسجد و جماعت موجب اتحاد و یکدلی بین مأمویین خواهد بود و عامل روشنگری و بیداری از خواب غفلت آنها خواهد شد. لذا حکم به عدم برگزاری نماز جماعت می دهد.
از آنجا که «الخائن خائف»، خود جناب بهاء که بزرگ ترین خیانت را مرتکب شده و عامل به انحراف کشیده شدن عده ای از انسانهای بی خبر از همه جا بوده، می ترسید که اگر پیروانش در محلی به نام مسجد اجتماع کنند و عبادت خود را با جماعت انجام دهند متوجه پوچی و بی ارزشی دین رهبرشان شوند. لذا حکم به وجوب فرادی در نماز نموده است.
هدف از نماز توجه خلق به خالق، نماز معراج انسانهای مؤمن است، نماز تزکیه و تطهیر انسانها از رذائل اخلاقی است. حال آیا نماز باب و بهاء این خصوصیات را دارد.

پی نوشت :
۱.بیان، باب تاسع عشر، واحد سابع.
۲.اقدس، صفحه ۳، س ۱۵.
۳.رحیق مختوم ص ‏‏۲۵ تا۲۸ و ص ۱۷۴ و ۱۷۵ و گنجینه ی حدود و احکام ص ۳۲
۴.گنجینه حدود و احکام ص۲۲
۵.اقدس، ص ۳۷، س ۷.
۶.عبدالحمید اشراق خاوری گنجینهء حدود و احکام مؤسّسهء ملّی مطبوعات امری نشر سوم – ١٢٨ بدیع ص ١٩
۷.به سوی حقیقت علیرضا روز بهانی ص ۱۰۰
۸.اقدس ۳۲ س ۳.
۹. اقدس، ص ۸ ، س۵

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن